Muziek als een polaroidfoto
Even over de Belgische band BLUAI, hè. Je spreekt het uit als Blue Eye. En als iemand vraagt hoe ze dan klinken? Dit is je antwoord: ‘Tja, de liefdesbaby van Big Thief en Boygenius. Een móóie baby – niet zo eentje waarvan je besmuikt moet zeggen dat ‘ie leuk is. Vleugje Americana, countrypop en indiefolk. Ook heerlijke Nashville-tuning, ken je dat? Nou ja, luister het en je waant je op een ranch in Mississippi. Galloperende paarden, vergezichten. Bitterzoete herinneringen. Maar op die veranda is alles eventjes goed en mooi.’
De Antwerpse band werd opgericht door frontvrouw Catherine Smet, niet toevallig ook fotografe. Het werk dat zij samen met Mo Govaerts (drums) en Caitlin Talbut (bas) maakt, luistert als een polaroidfoto: nostalgisch, warm, beeldend, uitgesponnen. Onmiddellijk sleepte het trio drie belangrijke Belgische muziekprijzen in de wacht: Humo’s Rock Rally, Sound Track én De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. En nu! Nu is er het debuutalbum Save It For Later. BLUAI begint de Nederlandse albumtour bij ons in het Noorden en reist daarna af naar Rotterdam, Nijmegen en Amsterdam.