Geef je over aan de duisternis en laat je betasten door de poëzie
Je daalt af in een ondergrondse bunker, ooit gebouwd om de Koude Oorlog te doorstaan. Hier is geen licht, geen geluid, geen buitenwereld. Je doet een deur open, hij slaat achter je dicht. Op je ogen kun je niet langer vertrouwen. Zet je zintuigen op scherp, je nekharen overeind, houd je vingertoppen in de aanslag. Er lopen hier mensen rond. Jij ziet hen niet, maar zij jou wel. Ze raken je aan. Niet met hun handen, maar met woorden. Geef je over aan de duisternis en laat je betasten door de poëzie. Omhels haar, klamp haar aan. Op deze plek is het je enige houvast.
Grytsje Schaaf
Grytsje Schaaf is architect, docent, dichter en kunstenaar. De afgelopen jaren werkte ze samen met muzikanten, kunstenaars en dichters binnen Tsjinlûd, SKIMER en Lân fan Taal. In haar werk is ruimte en slijtage een terugkerend thema, zowel inhoudelijk als in fysieke vorm. Haar tactiele poëzie krijgt een ruimtelijke neerslag in haar installaties, waarbij materiaal, karakter, observaties en interpretatie scherp tot leven komen.
Marc van der Holst
Marc van der Holst (1973) schrijft, dicht, tekent en maakt muziek. Zijn debuutbundel Pyjamadagen verscheen eind 2014 en werd genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs 2016. In 2016 bracht hij met zijn band The Avonden de cd Nachtschade uit. Samen met Gerjon Gijsbers en Koen Frijns speelde hij in de voorstelling Fata Nirvana, een punkdocumentaire op het podium. In april 2018 verscheen bij uitgeverij Atlas Contact een tweede verzameling met kort proza in verhaal- en dichtvorm onder de titel Dembrandt. Wekelijks kun je zijn werk lezen in Marcs eigen rubriek in de Volkskrant en via de nieuwsbrief Vooral op dinsdagen.
Yentl van Stokkum
Yentl van Stokkum (1991) studeerde af aan de HKU Writing for Performance. Ze schrijft poëzie, proza, essay en toneel. Yentl maakt onderdeel uit van de redactie van online platform Hard//hoofd en regisseerde voor het radioprogramma Fluiten in het Donker het hoorspel Lichtblauw. Gedichten van haar hand zijn opgenomen in de bundel NYX, van Uitgeverij Chaos. Ze droeg o.a. voor bij Mooie Woorden, Betweter Festival, Brainwash Festival en Dichters in de Prinsentuin. In 2017 werd ze geselecteerd voor het talentontwikkelingstraject Slow Writing Lab, bij het Nederlands Letterenfonds. Hier schrijft ze gedichten over Emily Brontë en doet ze onderzoek naar het spanningsveld tussen poëzie en seance. Yentl zit in een ontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin.
Dirk Bouke van der Staal
Dirk Bouke heeft een passie voor het maken van geluid voor beeld, waarbij diepgang en emotie centraal staan en de grens tussen muziek en sounddesign vervaagt. Hij ziet muziek maken als het vertellen van een verhaal door middel van geluid waarbij het eindproduct centraal staat.
Het Kanaal
Het interdisciplinaire collectief Het Kanaal schetst met muziek en poëzie verassende indrukken van de buitengewone wereld waar we ons in verkeren. In de lege bunkers naast de Poëzie Darkroom maakt Het Kanaal ARSENAAL, een tweetal ruimtelijke geluidsinstallaties. Deze zijn gedurende de Poëzie Darkroom perfomances doorlopend te bezoeken.
De Poëzie Darkroom is een productie van Explore the North.
Explore the North is méér dan het festival in november. Sinds dit jaar is Explore ook een beginnend, interdisciplinair productiehuis voor literatuur, taal en meertaligheid. Dat doen we niet alleen, maar samen met vele lokale, nationale en internationale kunstenaars en partners. We ontwikkelen het hele jaar door verschillende activiteiten, met als piek het festival in november.